HEERHUGOWAARD - Een kleine 87 procent van alle bedrijven die relatiegeschenken en promotionele producten aanbieden aan klanten en prospects bestellen deze presentjes online. In 2015 ging het nog om 63 procent en dit betekent dat de online markt voor relatiegeschenken en promotionele artikelen aan het groeien is. Daarnaast is het ook zo dat steeds meer bedrijven kiezen voor weggevertjes.

Noord-Hollandse bedrijven willen klanten belonen

Van alle fysieke bedrijven in Noord-Holland geeft een kleine tien procent relatiegeschenken aan klanten, terwijl van alle webwinkels in de provincie bijna de helft kiest voor presentjes voor mensen die er een bestelling plaatsen. Dit verschil heeft voornamelijk te maken met het feit dat de omzet van fysieke bedrijven gelijk blijft of (licht) daalt, terwijl de omzetten van webwinkels over het algemeen stijgen.

Webwinkels kiezen voor promotionele artikelen

“De promotionele artikelen worden vooral besteld door webwinkels. Zij kiezen er graag voor om een aansteker, een pen of bijvoorbeeld een sleutelhanger met de bedrijfsnaam bij bestellingen in de verpakking te stoppen als dank voor de bestelling”, aldus de heer J. Lazet van Aanstekers.nl. “Traditionelere relatiegeschenken, zoals flessen wijn bijvoorbeeld, worden dan weer eerder aangeschaft door fysieke bedrijven die de waardering naar klanten toe uit willen spreken.”

Fysieke bedrijven gebruiken wel promotionele artikelen

De kleinere promotionele artikelen, zoals de aanstekers en de pennen, worden wel veel gebruikt door fysieke bedrijven die deelnemen aan de beurs of die aanwezig zijn met stands op een evenement. In dit geval worden de promotionele producten niet direct aan klanten weggegeven, maar voornamelijk aan prospects, ofwel potentiële klanten.

Bedrijven willen meer naamsbekendheid

Ondernemingen uit Noord-Holland hebben verschillende redenen om te kiezen voor relatiegeschenken en promotionele artikelen en hebben ook eigen beweegredenen om deze online te bestellen. Bijna driekwart van de bedrijven die de geschenken online bestellen geeft aan dit te doen om de betere prijzen, om het gemak van bezorging aan de zaak en om de grotere keuze. De belangrijkste reden om relatiegeschenken en promotionele producten weg te geven is het verkrijgen van meer naamsbekendheid. Het krijgen van meer waardering voor het bedrijf staat op de tweede plaats.