HEERHUGOWAARD - Jongeren die op zaterdag 17 december hardcore festival Reng Deng Deng in Heerhugowaard bezoeken, gaan in gesprek met voorlichtingsmedewerkers van stichting TeamAlert over de gevaren van drugs en alcohol in het verkeer. De jongerenorganisatie speelt met de Witte Waas campagne in op cijfers van het Trimbos-instituut waaruit blijkt dat ruim een kwart van de uitgaande jongeren wel eens onder invloed van alcohol of drugs achter het stuur stapt.

Jonge automobilisten zijn zich volgens TeamAlert onvoldoende bewust van de gevaren van drugs en alcohol in het verkeer. Uit de gesprekken op festivals blijkt dat sommige jongeren denken dat een verdovende drug als wiet het effect van bijvoorbeeld XTC teniet doet. Uit groot Europees onderzoek uit 2011 blijkt echter dat het gecombineerd gebruik van verdovende middelen de kans op een ernstig ongeval tot wel 200 keer vergroot.

Klapperende kaken

De voorlichtingsmedewerkers van TeamAlert gaan met hun leeftijdsgenoten in gesprek over de risico’s van drugs achter het stuur. TeamAlert gebruikt hiervoor de zogeheten Bubble Booth die op speelse wijze een link legt tussen kauwgom kauwen en klapperende kaken van de drugs. Jongeren gaan samen met vrienden op de foto in de Bubble Booth en krijgen op deze wijze een unieke reminder aan het festival en de boodschap om drank- en drugsvrij naar huis te rijden.

Over TeamAlert

TeamAlert is de expert in jongerencommunicatie en gedragsverandering en zet zich sinds 2000 in om het aantal jonge verkeersslachtoffers in Nederland terug te dringen. TeamAlert organiseert diverse educatieve projecten en voorlichtingscampagnes. Door jongeren vanuit hun eigen belevingswereld aan te spreken met rake en wetenschappelijke gedragsinterventies, realiseert TeamAlert positieve gedragsverandering onder jongeren van 12 tot en met 24 jaar.