HEERHUGOWAARD - De SP heeft zich al sinds de raadsverkiezingen in 2014 verzet tegen de kostbare plannen voor het ondertunnelen van de Zuidtangent bij het station. We vinden dat er andere knelpunten (spoorwegonderdoorgang Westerweg, ovatonde bij Johannes Bosco, de files bij Oosttangent / Luna o.a.) eerst op zouden moeten worden gelost.

Maar soms wordt een stip op de horizon vliegensvlug grote. De SP ontdekte dat Schiphol naar “sattelliet-locaties” zoekt. Eindhoven is te ver weg (behalve voor sommige wethouders), Lelystad te kleinschalig. En met de komst van de snelle treinverbindingen naar Heerhugowaard (aldus wethouder Stam) komt Heerhugowaard als ideale partner in beeld. Een gemeente die graag ideeën faciliteert, een wethouder die indien nodig op de begroting ruimte creëert voor investeringen en desnoods ruimte creëert voor ondernemers die willen bouwen.

Dat geeft een geweldige impuls voor de werkgelegenheid in Heerhugowaard, dus wil de SP graag het voortouw nemen en partijen bij elkaar brengen, waarbij we vooral willen laten bouwen door locale ondernemers, en dan:

Er komt in Heerhugowaard het modernste vliegveld ter wereld: HugoPort!
Supermodern, want er komt een ronde start- en landingsbaan, met het hoofdgebouw in het midden. Dat verkort de in- en uitchecktijden met 50%!

Links draaiend start- en landingsverkeer veroorzaakt de minste overlast, blijkt uit onderzoek, mede doordat deze baan uit alle hoeken aanvliegbaar is; en er slim met de beschikbare plaatsen kan worden omgegaan. Ook kan dan de aanvliegroute worden verkort, dat komt de duurzaamheid ten gunste voor de vliegmaatschappijen, en ook blijft daardoor de geluidsoverlast van de aanvlieg- en startroutes beperkt.