HEERHUGOWAARD/ZWAAGDIJK - Dit initiatief is een unieke samenwerking tussen de Schaafsma Kliniek en
Jumbo Monique ondersteund door Stichting Jeelink. Monique: “Wij zetten de supermarkt als platvorm in om de kans op kanker en andere ziektes te verkleinen door het begeleiden van onze klanten op het aankoopgedrag d.m.v. educatie, medische wetenschap en bewustwording op de waarde van voeding. Zodat gezond leven simpel, dichtbij en eenvoudig wordt”.



Supermarkten zijn ook verantwoordelijk voor de gezondheid van zijn klanten.

Een derde van wat wij eten en drinken staat niet op de schijf van vijf. Dit zorgt voor problemen, zegt Nathalie Schaafsma eigenaar van de Schaafsma Kliniek. De Schaafsma Kliniek is de eerste leefstijlgeneeskunde kliniek in Nederland. De artsen en specialisten in de kliniek zien dagelijks het resultaat van het niet juist eten en drinken. Leefstijlziektes worden o.a. veroorzaakt en in stand gehouden door gevulde boodschappenkarren met de verkeerde voedingswaarde. Dat Nederlanders moeite hebben om een gezond voedingspatroon te volgen, blijkt wel uit onderzoek van het RIVM. Nathalie; “Ik ben er van overtuigd dat het gezondheidsbesef er wel degelijk is bij de Nederlanders maar dat de vele verkeerde meningen, adviezen en beïnvloeding van o.a. reclame, gezondheids- en sport influencers, leefstijlexperts maar ook de supermarkt er voor zorgt dat men toch de verkeerde keuzes maken.” Monique is eigenaar van twee Jumbo supermarkten gelegen in Zwaagdijk en Heerhugowaard. Monique: “We hoeven niet uit te leggen aan onze klanten dat je beter een wortel kan nemen dan chocola, deze kennis hebben de meeste mensen wel. Wij willen juist de klanten helpen door een vertaalslag te maken door medische wetenschap te combineren met educatie en motivatie. Zo krijgen de klanten eerlijke en onderbouwde kennis en voorbeelden hoe men het beste kan kiezen voor de juiste voeding en daarbij zorgen wij ervoor dat gezonde producten gelijk in het oog vallen bij onze klanten”.

Als de vraag veranderd dan veranderd het aanbod.

Misschien is het een utopie om te denken dat supermarkten hun klanten kunnen helpen bij het verbeteren van hun leefstijl maar kwaad zou het niet kunnen. Nathalie: “Misschien herinnert men nog wel dat een supermarkt in Nederland in zee ging met een diëtiste die hun klanten te laag in de kilocalorieën, suikerrijke en vetarme recepten adviseerde. Deze adviezen gingen volledig tegen de wetenschap van gezondheid - gezonde voeding - in. Als een supermarkt zich hier voor leent dan kan een supermarkt ook zorgen dat er juiste en eerlijke informatie gegeven wordt waardoor de gezondheid van de klant niet op de proef wordt gesteld.” Als de klant de juiste producten vind wat gezond, lekker, duurzaam én betaalbaar is dan kan het aanbod in de supermarkt gaan veranderen aldus Monique.

Jumbo Monique ondersteunt plaatselijke ondernemers.
Vanaf januari vinden de klanten van Jumbo Monique elke maand een brochure in het begin van de winkel waarin elke maand een gezondheidsthema wordt besproken. Zo is het thema in januari Kanker & Lijfstijl, in februari Vitamines & Mineralen en in maart Reuma & Bewegen. Monique: “In maart stimuleren wij onze klanten om eens kennis te maken bij de diverse beweeg- en sportactiviteiten in de buurt.”
In de brochure wordt door o.a. de leefstijlartsen van de Schaafsma Kliniek informatie gegeven over het desbetreffende onderwerpen. Sla je de brochure open dan vind men 4 ontbijt- en 4 lunchrecepten wat bij het thema hoort. Nathalie; “Wij hebben bewust gekozen voor ontbijt- en lunchrecepten omdat de meeste mensen al gezonde keuzes maken voor het diner. In de kliniek zien wij vaker dat er verkeerde keuzes gemaakt worden voor het ontbijt en lunch, vaak omdat dit toch snel moet zijn en dus toch ook makkelijk. Wij bieden geen ideeën aan voor tussendoortjes aangezien het eten van tussendoortjes naast 3 maaltijden per dag teveel blijkt en juist een averechtse werking heeft op je gezondheid. Waarom? Houd a.s. maanden de brochures maar goed in de gaten voor meer informatie”.