REGIO – Veertien absolute topsporters als Ireen, Sjinkie, Suzanne, Femke, Joost, Epke, Kjeld, Tess, Anna, Laura, Niek, Maartje, Arjen en Marit accepteerden in de eerste campagneweek #PlayUnified hun challenge. Vaak gebeurde dat live in een radio of TV-uitzending. Vanaf woensdag 10 oktober gaan die ontmoetingen ook daadwerkelijk plaatsvinden.

De eerste #PlayUnified challenge is die van Brian (28) en Marit (27) versus Suzanne Schulting en Sjinkie Knegt in Thialf Heerenveen op 10 oktober om 10.45 uur. Volg www.playunified.nl voor de aankondigingen van de volgende 12 challenges.

Doel #PlayUnified campagne
Hoe creëer je meer ontmoetingen tussen bijzondere sporters (met een verstandelijke beperking) en de gewone sporters? Dat was de vraag van het 50-jarige Special Olympics in hun jubileumjaar aan Q&A | Communicatie. Internationaal moest de campagne aansluiten op #PlayUnified, de overkoepelende hashtag van activiteiten en campagnes. Het Belgische bureau LDV Unified had vorig jaar daar het idee van de challenges bedacht. Sporters met een beperking dagen hun topsporter uit. Dat basisidee is overgenomen maar verder uitgebouwd en aangepast aan Nederland.

De Nederlandse topsport heeft daarmee de #PlayUnified-campagne van Special Olympics massaal omarmt. Dat is niet alleen heel sportief ook hartverwarmend.

Wat is het idee achter #PlayUnified?
Het idee van #PlayUnified is even ambitieus als eenvoudig. Het brengt sporters met en zonder verstandelijke beperking letterlijk meer met elkaar in contact. Het gaat niet om het winnen maar om het samen sporten. Deze campagne is bedoeld om de Nederlandse sporters en sportclubs daarover te informeren en meer tot elkaar te brengen.

Hoe werkt de campagne?
#PlayUnified is een omvangrijke landelijke social media campagne. Waarin sporters met een verstandelijke beperking hun grootste sportidool in een uitdagende video of foto (fotograaf is oud-schaatser Christijn Groeneveld) uitnodigen voor een echt duel. Het betreft de absolute top van de Nederlandse sportwereld. Die topsporters hebben ook via (social) media moeten reageren op de challenge en deze al dan niet accepteren. De komende weken zullen de challenges/ontmoetingen gaan echt plaatsvinden, waarvan dan weer (social) media berichten zullen worden gemaakt en er opnieuw aandacht voor de campagne wordt gevraagd.