HEERHUGOWAARD – Jaarlijks komt de organisatie van Tour de Waard bijeen om te evalueren hoe de afgelopen editie is verlopen. Eén van de belangrijkste punten in die bijeenkomst is de veiligheid. Juist dat is essentieel om van Tour de Waard een feestje te maken.

Marc van Vliet is er aan de keukentafel heel duidelijk over. ‘De veiligheid van de wielrenners staat voorop. En het draaiboek dat eronder valt is essentieel’, stelt het penningmeester van Tour de Waard. Op de dag zelf is hij een belangrijke schakel in het werk wat geleverd wordt om alles tijdig klaar te hebben op het gebied van veiligheid. Rond 06.00 uur is hij één van de mensen die de eerste hekken plaatst om de toegangswegen te sluiten. Het is de buitenste lijn waarna het parcours meer en meer vorm krijgt. Zo begint de hekkenploeg een uur later met het neerzetten van maar liefst 900 hekken. Daarbij wordt er rekening gehouden met de oversteekplaatsen.

Vergunningen
Voor de organisatie zitten er op het moment dat het eerste hek wordt geplaatst al maanden van voorbereiding op. Een lang draaiboek moet zorgvuldig worden afgewerkt. ‘We hebben in januari een vooroverleg voor de vergunning tussen Tour de Waard, de horeca, de veiligheidsregio en de gemeente. Daar bespreken we wat we willen en de punten uit de evaluatie komen aan bod’, legt Van Vliet uit. ‘Tour de Waard is één van de grootste evenementen van Heerhugowaard dus die willen we snel afvinken. Tour de Waard doet het in mijn visie heel goed in de aanvraag en in het evenement’, vult Dirk Houter aan. Als toezichthouder vanuit de gemeente Heerhugowaard is hij al zo’n zeven jaar bij het hele proces betrokken. ‘Het contact is goed en we overleggen met elkaar. In het begin zat ik er strak in en was ik een zeikerd.’

Samenwerken
Inmiddels kennen beide partijen elkaar goed en weten ze wat ze aan elkaar hebben. ‘Hans Rendering (voorzitter Tour de Waard, red.) is heel sterk in veiligheid. Hij is voor mij het aanspreekpunt’, vervolgt Houter. Andersom weet Tour de Waard wat er mogelijk is en ook dat er goed kan worden overlegd met de toezichthouder om eventuele wijzigingen zo te doen dat dit binnen de veiligheidseisen gebeurd. ‘Ik weet dat ik weinig te klagen hebt. Als je iets vraagt dan snappen ze waarom.’ Ook andersom heerst er veel tevredenheid. Van Vliet: ‘De gemeente staat achter ons evenement en we krijgen alle medewerking. We maken ons eigenlijk nooit druk om de vergunning.’ Het tekent de band die er is opgebouwd in de afgelopen jaren. Samen wordt er inmiddels toegewerkt naar de vijftigste editie.

‘We bezorgen twee weken voor Tour de Waard huis aan huis een brief naar bewoners in en om het parcours. Of ze rekening kunnen houden met het parkeren van auto’s langs het parcours. Bij alle gevaarlijke bochten plaatsen we strobalen en rond 09.00 uur komt de EHBO die we ook bij iedere bocht hebben’, gaat Van Vliet verder over de onderwerpen van het draaiboek. ‘Er kan ook iets gebeuren waar hulpdiensten voor nodig zijn. Die moeten dan altijd met de renners rijden. Met de veiligheidsregio hebben we afgesproken dat hulpdiensten van twee plekken binnenkomen. Ja, we hebben een behoorlijk draaiboek.’ Het resultaat is er ook naar. Jaarlijks geniet Heerhugowaard van het feest. Het veilige feest.