Groep 7 van de Pater Jan Smitschool op bezoek bij Centrum 31

Door Redactie op Maandag 14 mei 2018, 20:15 uur   Uitgaan   kinderen, centrumBron: Miranda Korten


Groep 7 van de Pater Jan Smitschool op bezoek bij Centrum 31
HEERHUGOWAARD - ‘Hier willen we elke week wel naar toe!’ In Heerhugowaard op de Bickerstraat bevindt zich Centrum 31. Een plek voor cliënten met een verstandelijke of meervoudige beperking voor een fijne en zinvolle dagbesteding. En volgens de kinderen van de Pater Jan Smitschool is het daar ook nog eens ‘Onwijs gezellig!’.


Naast alle activiteiten, kunst en service draait het bij Centrum 31 ook om samenwerking met de wijk. De deuren staan elke dag open voor buurtbewoners. Die kunnen er terecht voor een kopje koffie in het inloopcafé met koekjes uit eigen bakkerij.

Horecabedrijven of sportverenigingen hebben het vaak druk en daarbij is de was een onaangename bijkomstigheid. Maar daar hebben ze bij Centrum 31 iets op bedacht, ‘de wasservice’. Horecabedrijven of sportverenigingen uit de omgeving brengen hun wasgoed bij Centrum 31 en in ruil bestellen omwonenden hun appeltaarten dan weer bij het Centrum. Een ideale mix van dagbesteding en samenwerking met de omgeving.

Ook basisscholen zijn welkom bij Centrum 31. Dit stimuleert het contact met de samenleving. Iets dat essentieel is voor de cliënten. Door het bieden van workshops ontstaat er een mooie wisselwerking. ’Wij hebben de ruimte en middelen, kinderen kunnen zich creatief ontwikkelen en komen op jonge leeftijd in aanraking met mensen met een beperking en dat zorgt voor wederzijds begrip. Dat contact is zó belangrijk, daar wordt je leven rijker van!’ aldus Wilma Hoebee, groepsbegeleider bij Centrum 31.

Potjes, penselen, klei en keramiek,.. de kinderen van groep 7 van de Pater Jan Smitschool kijken hun ogen uit in het atelier. Ze worden hartelijk ontvangen en voorgesteld aan de cliënten. Het ijs is meteen gebroken. Enkele leerlingen merkte zelfs op één van de cliënten te kennen ’Die mevrouw in de rolstoel brengt koffie rond op onze school!’.

De kinderen zijn druk aan het keramieken als één van de leerlingen zich afvraagt of de laag al dik genoeg is. Waarop een cliënt voordoet hoe ze dat precies kan controleren. Een goed voorbeeld van iedereen is gelijk. Er werd gelachen en lol gemaakt met prachtige keramieken tot gevolg. ’Hier willen we elke week wel naar toe, het is hier zo fijn!’.