Het is best een uitdaging om jouw kapperszaak op te laten vallen tussen de concurrentie. Zeker in een stad, waar je lang niet de enige kapsalon bent. Wat kun je doen om te zorgen dat mensen naar jouw zaak komen? In dit artikel geven we je vijf tips om je kapsalon te promoten.

1. Zorg voor een sfeervolle inrichting

Voordat je begint met het maken van reclame voor je kapsalon, is het belangrijk om je zaak op orde te hebben. Je wilt niet dat potentiële klanten rechtsomkeert maken omdat het interieur of de sfeer ze niet aanspreekt. Een kwalitatief goede kappersstoel is het hart van je kapsalon en van daaruit ga je verder inrichten. Kies bijvoorbeeld drie basiskleuren die je overal in de kapsalon laat terugkomen, van de muren tot de handdoeken. Creëer ook een comfortabele zithoek met koffie en thee waar klanten kunnen wachten tot ze aan de beurt zijn en leg wat recente tijdschriften neer. Een echte blikvanger in de kapsalon is een accentmuur met een behang met een aantrekkelijke print.

2. Benoem je unieke punten op je website

Vrijwel iedereen zoekt tegenwoordig online en daarom is het belangrijk dat je een website hebt die goed vindbaar is voor zoekmachines als Google. Huur een freelancer in die pakkende SEO-teksten voor je schrijft en laat vooral je unieke punten benoemen. Denk bijvoorbeeld aan ruime openingstijden, technieken waarin jouw kapsalon gespecialiseerd is of vakprijzen die jullie onlangs hebben gewonnen. Zorg ook voor een goed functionerend afsprakensysteem op je website, zodat mensen eenvoudig en snel een tijdslot kunnen reserveren.

3. Maak gebruik van sociale media

Sociale media als Instagram en Facebook bieden een uitstekend platform om reclame voor je kapsalon te maken en om klanten te betrekken bij je zaak. Post minimaal een paar keer per week leuke berichten over nieuwe producten die je in de salon gaat gebruiken, bijzondere kapsels die je gecreëerd hebt of eventuele kortingsacties voor bijvoorbeeld Valentijnsdag of Moederdag.

4. Profiteer van mond-tot-mondreclame

Een tevreden klant is wandelende reclame. Niet alleen het geslaagde kapsel is promotie voor jouw kapsalon, maar ook het verhaal dat de klant vertelt aan familie, vrienden, collega’s en kennissen. Zorg dus dat je iedere klant met een positief gevoel naar buiten laat gaan en laat de ervaring voor zich spreken.

5. Denk ook aan offline (buiten)reclame

Vergeet niet om naast online promotie ook aan offline (buiten)reclame te doen. De eerste stap is om door middel van geveldecoratie als een naambord duidelijk te maken dat in het pand een kapsalon zit. Je kunt ook denken aan het verspreiden van flyers in de buurt, het plaatsen van beachflags of het geven van een interview aan de lokale krant.