HEERHUGOWAARD - De afgelopen jaren is de horecabranche meer dan ooit in het nieuws geweest. Waar we voorheen zonder nadenken aanschoven voor een kopje koffie of een hapje eten, zien we nu steeds vaker dat er meer bewustzijn is gekomen voor het lot van deze branche. Met name gedurende de coronacrisis. Dat niet alleen, ook de horecabranche zelf is met de jaren enorm veranderd. Zowel op basis van het interieur als de totale mentaliteit van het horecapersoneel.

Meer aandacht voor kwaliteit
Ondanks de coronacrisis zien we het aantal horecaondernemingen nog altijd groeien. Juist nu de crisis zo goed als bedwongen lijkt te zijn. Steeds meer ondernemers durven een eerste stap te wagen en openen hun eigen koffietentje of restaurant. Hierbij is opvallend meer aandacht voor kwaliteit. Waar voorheen vooral werd getracht om op kosten te besparen, zien we nu dat er enkel voor kwalitatieve meubels en apparatuur wordt gekozen. Van een steengoede horeca koffiemachine tot een ‘one of a kind’ fornuis. Werkelijk alles kan en mag.

Dat is natuurlijk niet zo vreemd. Het aantal horecavestigingen blijft toenemen. De concurrentie is daardoor moordend geworden. Om je te kunnen onderscheiden van het ‘grotere geheel’ is het belangrijk dat jij iets kan bieden wat de ander niet heeft. Inleveren op kwaliteit is dan ook geen optie.

Goed nieuws voor de klant. Aan goede koffie, lekker eten en een comfortabele inrichting dus in elk geval geen gebrek de komende jaren.

Klantvriendelijkheid ten top

Klantvriendelijkheid stond natuurlijk altijd al op de hoogste prioriteit van horecaondernemers. In de afgelopen jaren is dit alleen nog een tikkeltje ‘erger’ geworden. Volgens Amerikaanse begrippen leggen we klanten inmiddels helemaal in de watten. Ook nu weer met het oog op de moordende concurrentie. Tevens ziet het horecapersoneel nu ook wel in hoe belangrijk het is om een groot en vast klantenbestand op te bouwen. Dit was helemaal tijdens de pandemie duidelijk te zien. De ondernemingen met een groot en vast klantenbestand konden veel langer blijven draaien. Zij kregen immers nog altijd bestellingen en konden daardoor hun koppie goed boven water houden. De klant is letterlijk koning. Niet alleen goed voor de gasten van het restaurant, maar ook voor de onderneming zelf.

Conceptgevoel
Steeds vaker wordt het totale plaatje in restaurants gezien. Voorheen werd vooral de toewijding duidelijk bij het zien van het personeel en het proeven van het eten of de kwalitatieve drankjes. Inmiddels moet men het van de gehele setting hebben. Dit toont waar het restaurant voor staat.

Denk bijvoorbeeld aan een authentieke sfeer zoals bij ‘Nonna’s’ in een Italiaans restaurant of een moderne look bij een stoer restaurant vol Nederlandse delicatessen. Met de inrichting van het restaurant wordt direct een geheel concept uitgewerkt.

Coronamaatregelen
Heel duidelijk zijn ook de maatregelen die in de strijd tegen corona zijn genomen. Ook nu deze niet meer echt nodig zijn, zien we dat veel restaurants ze nog altijd aan blijven houden. Zo zijn er zelfs nog altijd restaurants die met bezorgrobots werken. Ook meerdere zeepstations zijn nog altijd aanwezig, eveneens als de aangegeven looproutes. Dit zal voorlopig nog niet uit het straatbeeld verdwijnen.