De Nederlandse kansspelmarkt bevindt zich in een periode van intensieve verandering. Sinds de legalisering van online kansspelen in oktober 2021, is het speelveld aanzienlijk veranderd.

De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft de afgelopen jaren hard gewerkt aan het reguleren van deze snelgroeiende sector. Dat werpt vruchten af, maar de effecten zijn complex en beïnvloeden niet alleen de overheid en maatschappij, maar ook de casino spelers.

De verhoging van de kansspelbelasting vormt een belangrijke bron van inkomsten voor de overheid. In 2024 werd er voor het eerst meer dan één miljard euro aan kansspelbelasting geïnd, een historisch record.

Ter vergelijking: in 2021 was dat nog slechts € 343 miljoen. Deze stijging komt voort uit een combinatie van marktgroei en het toetreden van voormalige illegale aanbieders tot de gereguleerde markt.

De belastingverhoging, van 30,5% naar 34,2% op 1 januari 2025 (met een verdere verhoging naar 37,8% in 2026), lijkt dus effectief vanuit fiscaal oogpunt. Toch is er ook kritiek, vooral vanuit de goksector, die voor negatieve neveneffecten waarschuwt.

Op maatschappelijk vlak laat de recente monitoring van de Ksa een duidelijk positief signaal zien. De invoering van verplichte stortingslimieten, casinobonussen met realistische voorwaarden, en strengere controles in oktober 2024 heeft geleid tot een forse daling in extreme casino spelersverliezen. Waar voorheen 4% van de accounts meer dan € 1.000 per maand verloor, is dat nu naar 1,2% gedaald.

De kansspelautoriteit stelt ook dat de bijdrage van deze spelers aan de bruto spelopbrengst (GGR) is gedaald van 73% naar slechts 23%. Dat wijst op een effectievere bescherming van kwetsbare groepen, onder wie jongeren van 18 tot 23 jaar.

Tegelijkertijd heeft deze bescherming een schaduwzijde: het aandeel van illegaal gokken groeit. In het laatste kwartaal van 2024 werd er bijna net zoveel ingezet bij illegale aanbieders (€ 305 miljoen) als bij legale platforms (€ 306 miljoen). Dit is een zorgwekkende verschuiving, omdat deze websites geen toezicht kennen en geen spelersbescherming bieden.

Voor de gemiddelde casino speler zijn de gevolgen tegenstrijdig. Enerzijds zorgen de nieuwe regels voor een veiliger speelklimaat. Het gemiddelde maandelijkse verlies van spelers boven de 24 daalde van € 160 naar € 148. De wat jongere casino spelers verloren gemiddeld slechts € 48 per maand.

Anderzijds voelen sommige spelers zich beperkt door de nieuwe limieten van € 150 per maand voor jongeren onder de 24 en € 350 voor de oudere personen. Dit leidt tot een grotere migratie richting ongereguleerde goksites, want daar ontbreken vaak deze limieten, controles of leeftijdsverificatie.

Meer regulering en een hogere kansspelbelasting leveren de Nederlandse overheid historisch hoge inkomsten op, en dragen bij aan een betere bescherming van casino spelers. Toch is er ook waakzaamheid geboden. De groei van het illegale circuit toont aan dat overregulering redelijk averechts kan werken.

Een balans tussen een bescherming en de aantrekkelijkheid van het legale aanbod is daarom cruciaal om zowel de spelersveiligheid als belastinginkomsten te waarborgen. De komende jaren zal uitwijzen of Nederland deze evenwichtsoefening succesvol weet vol te houden.