HEERHUGOWAARD - Crypto is nu enkele jaren in onze maatschappij, maar momenteel is het meer voor de handel dan voor praktisch gebruik. Uit onderzoek blijkt dan 1 op de 4 ondernemers overweegt om in 2022 crypto als betaalmiddel te gaan accepteren. Deze enquête is uitgevoerd door Visa onder ondernemers in Amerika, Canada, Brazilië, Singapore en nog vijf andere landen. De bekendste cryptovaluta is Bitcoin, maar ook andere digitale currencies worden overwogen. Denk jij er als ondernemer ook aan om dit te gaan doen? Lees dan verder.

Bitcoin is de bekendste
Bij Tesla kon je vorig jaar al een Tesla kopen met Bitcoin. Dit is interessant, want zo kunnen de opbrengsten van een auto verkopen fors toenemen door een stijging in de waarde van Bitcoin. Het tegendeel is echter ook waar, want als Bitcoin daalt, dan daalt ook de waarde van het verkregen kapitaal. Dit onderschrijft het belang van een relatief stabiele crypto currency kiezen. Kijk bij Bitcoin handelen wat de waarde is en welke crypto het meest stabiel is.

Alternatieve betaalmethodes en Bitcoin moeten een gelijke waarde hebben bij aankoop
Een bijkomend probleem voor ondernemers is dat de prijs voor het product in Bitcoin en bijvoorbeeld euro, dezelfde waarde moet hebben. Door schommelingen loopt de waarde van beide anders uit de pas. Dit kan opgelost worden bij online winkels om de currency conversion in de winkelmand plaats te laten vinden. Zo kunnen ook makkelijker meerdere digitale currency aangeboden worden.

Voor welke bedrijven interessant?
Crypto heeft een hoge mate van anonimiteit, doordat er geen bankgegevens bekend worden bij de ondernemer. Hierdoor kunnen producten van bedrijven die iemand niet op zijn bankrekening of creditcard overzicht terug wil zien, bij voorkeur met crypto betaald kunnen worden. Ter voorbeeld: veel aanbieders van VPN oplossingen (Virtual Private Network voor anoniem browsen), bieden hun klanten anoniem betalen met crypto aan.

Waarom ook crypto aanbieden?
Met het accepteren van crypto als betaalmethode ondersteun je de revolutie van crypto. Daarnaast bied je klanten anonimiteit en een extra betaalmethode. Tot slot kun je kosten die bijvoorbeeld creditcardmaatschappijen of andere betaaloplossingen omzeilen door betaling via crypto te promoten.