Internationale Hummusdag 13 mei

Door Redactie op Vrijdag 11 mei 2018, 11:02 uur   Algemeen   hummus, kikkererwten, cholesterolBron: Xyto Media


Internationale Hummusdag 13 mei

NEDERLAND - Sinds 2012 bestaat Internationale Hummus Dag. Deze dag is bedacht vanwege de populariteit en liefde voor hummus en is bedoeld om iedereen over de hele wereld met elkaar te laten genieten van deze heerlijke oosterse puree.

In bijna alle supermarkten is hummus, de puree van kikkererwten die oorspronkelijk uit het Midden-Oosten komt, tegenwoordig te vinden. De spread is met name populair in de grote steden, en wordt bijvoorbeeld op ‘’hippe’’ broodjes gesmeerd als vervanger van mayonaise, of als bijgerecht geserveerd bij falafel.

In de simpelste vorm bestaat hummus uit gepureerde kikkererwten, tahin (sesamzaadpasta), olijfolie, knoflook en enkele kruiden.

Ter ere van Internationale Hummus Dag hebben wij 5 leuke weetjes over hummus opgezocht:

1. Hummus helpt je gezond gewicht behouden

Hummus is zó rijk aan proteïne dat het helpt om de drang om te eten te dempen. Verder helpt het om een goede balans in je bloedsuikerniveau te behouden. Tot slot zorgt de voedingsstof ijzer voor meer energie

2. Hummus verlaagt je cholesterol

In een recent onderzoek van Jane Pittaway is aangetoond dat hummus cholesterol verlaagt. In het onderzoek moest één groep van mensen tussen de 30 en 70 jaar drie jaar lang elke dag kikkererwten eten. De tweede groep van dezelfde leeftijden kreeg zijn dagelijkse portie vezels via volkorenproducten zoals brood en graanproducten. De resultaten lieten zien dat de kikkererwten-groep minder vet aten en een lager cholesterol hadden.

3. Het kan de kans op kanker verlagen

Voeding met foliumzuur, zoals kikkererwten, kunnen het risico op darmkanker verlagen. Wetenschappers geloven dat de voedingsvezels de groei van gezonde bacteriën stimuleren in de darmen, wat ook bijdraagt aan het voorkomen van kankercellen.

4. Je maakt het heel gemakkelijk zelf

Het recept om zelf hummus te maken is heel simpel. Gooi een blik kikkererwten, een teen knoflook, extra vierge olijfolie, tahin (sesampasta), komijnpoeder, paprikapoeder, citroensap en wat zout in een keukenmachine en mixen maar!
Bovendien is zelfgemaakte hummus nóg gezonder, er zitten namelijk geen E-nummers, smaakversterkers en conserveermiddelen in zoals bij bakjes die je in de supermarkt koopt.

5. Hummus kun je gebruiken als vleesvervanger

Hummus is gemaakt van de peulvrucht kikkererwt. Er wordt aangeraden 135 gram peulvruchten per week te eten. Kikkererwten zitten vol eiwit, wat het een goede vleesvervanger maakt. Dus ook hummus kun je aan een maaltijd toevoegen, al moet je dan wel rekening houden met toegevoegde ingrediënten. Hummus is ook een goede vervanger van vleesbeleg.