Iedereen heeft wel eens uit een met logo bedrukte fles gedronken of met een pen geschreven waarop een bedrijfsnaam bedrukt was. Deze artikelen zijn simpele, maar veelvoorkomende relatiegeschenken waarin bedrijven investeren. Helemaal nu de zomer is aangebroken, is het voor bedrijven belangrijk om relevant te blijven, zodat ze niet in een zogeheten zomerdip raken.


Veel ondernemers zien de waarde van relatiegeschenken wel in, maar houden het vaak slechts bij het bedrukte pennetje of de bedrukte mok. Er schuilt namelijk veel meer kracht achter een passend relatiegeschenk dan de meeste mensen denken. In deze blog lees je vandaar ook over drie redenen waarom je relatiegeschenken aan klanten of zakenpartners zou moeten geven en hoe dit jouw bedrijf positief kan beïnvloeden.

Meer zichtbaarheid

Het kenmerk van een relatiegeschenk is natuurlijk dat je merk- of bedrijfsnaam erop bedrukt is. Wanneer je gedurende verschillende gelegenheden relatiegeschenken meegeeft aan klanten of partners kun je je bereik vergroten. Echter, moeten deze geschenken wel passend en bruikbaar zijn, zodat de ontvangers ze daadwerkelijk zullen gebruiken. Een simpel zomertasje meegeven tijdens de warme zomerdagen versterkt de zichtbaarheid van je bedrijf meer dan bijvoorbeeld een simpele mok.

Het is dus belangrijk dat je een passend geschenk meegeeft dat daadwerkelijk gebruikt wordt. Een andere manier om relatiegeschenken te selecteren, is door te kijken naar waar je doelgroep te vinden is en daarop in te spelen. Wanneer je sporttassen bedrukt die door de ontvangers vooral in de sportschool gebruikt worden, zorg je ervoor dat de doelgroep sporters blootgesteld wordt aan jouw merknaam.


Versterkte relaties

Naast het zichtbaarder maken van je bedrijf en het daardoor aantrekken van nieuwe klanten, kunnen relatiegeschenken ook wonderen verrichten voor je huidige zakenrelaties. Met passende zomer relatiegeschenken zorg jij ervoor dat je huidige klantenkring zich gewaardeerd voelt. Je uit immers je waardering tegenover hen door middel van een geschenk. Op den duur zullen ze jou ook waarderen voor deze vrijgevigheid.


Op deze manier onderscheid je je ook van je concurrenten. Je biedt immers extra waarde aan de klant zonder dat zij daar enige tegenprestatie voor hoeven te leveren. Dit onderscheidende kenmerk kan net datgene zijn wat een reguliere klant tot een loyale klant kan maken. Op loyale klanten kun je immers bouwen, wat het misschien wel waardevoller maakt dan het continu werven van nieuwe klanten.


Positieve merkbeleving

Tot slot kan het geven van relatiegeschenken ook zorgen voor een betere merkbeleving. Door het geven van een passend en attent cadeau laat je namelijk zien dat je als bedrijf bereid bent om te investeren in de zakelijke relaties. Deze vrijgevigheid wordt dan gekoppeld aan je imago, wat het alleen maar verbetert. Bedrijven die goed aangeschreven staan zijn niet alleen aantrekkelijk voor klanten, maar ook voor potentiële partners, wat toekomstige samenwerking vergemakkelijkt.