HEERHUGOWAARD - Het eind van het jaar nadert, dat betekent dat bedrijven weer relatiegeschenken gaan uitdelen. Misschien is jouw bedrijf dit jaar ook wel toe aan deze stap, maar vind je het moeilijk om te bepalen welke geschenken jij wilt uitdelen. Dit is afhankelijk van een aantal factoren. Denk bijvoorbeeld aan jouw eigen investering, de doelgroep en het doel van de relatiegeschenken. Als jouw focus ligt op een niche, bestaat jouw klantenbestand waarschijnlijk uit een select groepje mensen. Als je een algemener product verkoopt, is jouw doelgroep waarschijnlijk wat breder. Het leuke is dat je in beide gevallen hele mooie en geschikte relatiegeschenken kunt aanschaffen. Wil je graag ontdekken hoe je de beste relatiegeschenken kiest? Lees dan vooral verder.

Relatiegeschenken die écht worden gewaardeerd

Wanneer je gaat beginnen aan relatiegeschenken, wil je natuurlijk dat het zin heeft. Je hoopt dat mensen jouw relatiegeschenk leuk vinden. Daarom is het belangrijk dat je er een klein onderzoek op loslaat. Je moet op zoek gaan naar iets wat in elk geval een groot gedeelte van de doelgroep aanspreekt. Je wil iets kopen wat hen bijblijft: iets wat ze ook echt willen hebben. Om dit goed in kaart te brengen, moet je weten welke mensen er in jouw doelgroep zitten. Hoe oud zijn ze ongeveer? Wat voor werk doen ze? Wat zijn hun hobby’s? En bovenal: waar maak je deze groep mensen blij mee? Als je dit goed onderzoekt voordat je gaat beginnen aan relatiegeschenken is de kans dat het aanslaat een stuk groter.

Een bedrukt relatiegeschenk als promotiemiddel

Als je een relatiegeschenk cadeau doet, heb je hier zelf ook profijt van. Je onderhoud bijvoorbeeld de relatie met jouw beste klanten en zakenpartners. Toch is er nog een ander voordeel dat mensen nog wel eens neigen te vergeten: relatiegeschenken kunnen dienen als promotiemateriaal. Wanneer jij 100x een thermosbeker met logo laat produceren en ze in de winter weggeeft aan klanten, worden ze waarschijnlijk echt gebruikt. Het leuke hieraan is dat andere mensen jouw logo zien! Een potentiële klant heeft gemiddeld ongeveer zeven contactmomenten nodig met het bedrijf voordat ze overgaan op actie. Het zien van jouw bedrukte relatiegeschenk is al één van deze contactmomenten. Een relatiegeschenk inzetten als promotiemateriaal is bijvoorbeeld ideaal voor bedrijven die wat meer publiciteit willen genereren. Je kunt zo’n relatiegeschenk dan bijvoorbeeld weggeven wanneer iemand voor een X bedrag uitgeeft in jouw shop of wanneer iemand een specifieke dienst aanschaft.

Persoonlijke relatiegeschenken

Hoewel het vorige idee heel erg leuk is, past het misschien niet bij jouw doel en je bedrijf. Geen zorgen, we hebben nog een andere nuttige tip. Ook hierbij is het weer van belang dat je goed de doelgroep voor ogen hebt. Je kunt namelijk ook kiezen voor persoonlijke cadeaus. Dit is vooral leuk wanneer je dus een klein of vast klantenbestand hebt. Er zijn veel opties.

Bekijk de relatiegeschenken van Maxilia om inspiratie op te doen. Stuur bijvoorbeeld jouw meest trouwe klanten een leuk kerstpakketje. We weten zeker dat dit jullie zakelijke relatie ten goede zal komen. Je kunt ook een relatiegeschenk cadeau doen die aansluit bij jouw product of dienst. Zit je bijvoorbeeld in de sportbranche? Dan zijn sportieve artikelen zeer geschikt. Ben je actief in de online marketing? Dan zullen jouw relaties natuurlijk liever een mooie bedrukte gadget ontvangen. Succes!