Als je een horeca zaak overneemt of nieuw gaat starten, dan moeten er heel wat keuzes worden gemaakt. Allereerst natuurlijk, wat gaat het precies worden? Een lunchroom vraagt een heel andere aanpak dan een restaurant dat een Michelinster ambieert. En daar zit nog heel veel tussenin. Als je weet wat de stijl van je restaurant gaat worden dan kun je verder gaan denken over de aankleding van het interieur en het terras, de menukaart en de marketing om naamsbekendheid op te bouwen.

De tafels aankleden

De aankleding van je tafels is ook iets waar je goed over na moet denken. Ga je werken met wegwerpmateriaal of worden het echte linnen tafellakens en servetten. Een tussenweg is ook mogelijk. Je kunt Airlaid servetten bedrukken met je bedrijfslogo. Die zijn ook wegwerp net zoals papieren servetten, maar ze hebben wel een luxere uitstraling, nemen beter vocht op en zijn een stuk steviger. Het meubilair is natuurlijk ook heel belangrijk. Zorg dat je tafels groot genoeg zijn. Niets is zo ergerlijk als een tafel die helemaal vol staat met eten en waar je met goed fatsoen niks kunt pakken zonder dat je iets van de tafel stoot of er een glas wijn omver gaat. Zorg dat je stoelen comfortabel zijn, want anders zullen je gasten zo snel mogelijk hun eten naar binnen werken en zich uit de voeten maken om ergens anders nog een koffie of een dessert te gaan nuttigen.

Het juiste personeel

Enthousiast horecapersoneel vinden valt vaak niet mee. Een groot deel van de faillissementen in de horeca wordt veroorzaakt door personeelstekorten. Als je je zaak niet minstens 5 dagen in de week kunt openen dan draai je vaak te weinig omzet om rond te komen. Maandag zijn veel restaurants gesloten, een lunchroom moet eigenlijk elke dag van de week open zijn, hooguit kun je de zondag overslaan. Het is aan te raden om eerst uit te zoeken of je aan voldoende personeel kunt komen en hoeveel tijd je zelf in je zaak kunt steken voordat je enthousiast plannen gaat maken voor een toekomst in de horeca. Als je na een jaar alweer moet sluiten dan zijn alle investeringen voor niets geweest.

Een goede voorbereiding

Zorg dat je zaak er klaar voor is als je open gaat. Het moet niet zo zijn dat je nog half in de steigers staat of dat je alleen voor de lunch open bent omdat je keuken nog niet volledig is ingericht. Laat op tijd servetten bedrukken met je logo en zorg dat de menukaart klaarligt om aan je gasten te laten zien. Als je het bij de opening goed voor elkaar hebt dan is de kans groot dat gasten graag terugkomen. Maak het jezelf niet te lastig. Liever een wat beperkte kaart die je wel gewoon kunt leveren als een kaart met tientallen gerechten die veel tijd kosten en waar maar zelden naar wordt gevraagd. Aanpassen of uitbreiden kan altijd later nog.